Какво е нетуъркинг и какво ни дава?
Нетуъркинг (networking) е създаването на контакти на събития, най-често организирани от някой друг (партита, конференции, семинари, както и събития, специално организирани с цел контакти – т.нар. нетуъркинг събития).
Основната полза е, че, когато отиваш на тези места, там ти можеш срещнеш
събрани на куп своите идеални клиенти или идеални стратегически партньори.
Това позволява да достигнеш до тях лесно и с малко средства – просто защото те вече са на едно място и са събрани там от някой друг. Така нетуъркингът се превръща в един от най-силните инструменти за привличане на клиенти в началото на бизнеса ти, а след това – един от най-силните канали да привличаш потенциални партньори, с които да си партнираш по привличането на нови клиенти.
Много пъти хората, които правят нетуъркинг нямат резултати. На какво се дължи това?
Въпреки че този канал за развитие на бизнеса е много силен, малко бизнес собственици го използват, а тези, които го използват – често са неефективни. От една страна някои бизнес собственици ги е страх да правят контакти с хора, които не познават – чувстват се неудобно и странно на такива неща. И причината за това, е че не харесват процеса. От друга страна, други бизнес собственици са много активни в това да посещават различни нетуъркинг събития, но нямат резултати от това. На практика основната причина и за първата група, и за втората група бизнес собственици е, че имат неправилен подход и неправилно отношение към този инструмент на маркетинга.
Грешките, които се допускат са много, но може би най-голямата от тях е…
Грешната цел, която си поставят собствениците на бизнес, когато посещават неутъркинг събитие. Аз лично съм видял три цели, които хората си поставят, когато правят нетуъркинг и и трите не работят.
Повечето хора се опитват да продават, когато са на такива събития, а това не е приятно за останалите хора. И по-важното: не носи резултати. Другата цел пък, която хората си поставят, е да се запознаят с много хора, на които да дадат визитната си картичка. Това също не носи никакви резултати, защото тези хора, на които си дал визитката си, е малко вероятно да те потърсят. Просто два дни след това те са погълнати от ежедневието си и вече са забравили за теб. За трета група хора, целта когато правят нетуъркинг е да съберат визитките на колкото може повече хора. Това, разбира се, е по-добре от предния сценарий, но също не носи кой знае какъв резултат. Защото когато ти се обаждаш, а другите вече са те забравили, вероятността да искат да се видите е много малка.
Кой е правилният подход при нетуъркинг?
След като видяхме какви цели не трябва да си поставяме, когато правим нетуъркинг, нека видим кое е това, което работи. Това, което работи, е да погледнеш на
нетуъркинга като процес на изграждане на взаимоотношения.
Това веднага би променило и целите ти за всяко едно конкретно събитие, което посещаваш. Вместо да раздадеш десетки визитки или да събираш десетки визитки, целта ти трябва да бъде да създадеш качествени взаимоотношения с 3-4 човека, които след това да продължиш да развиваш. И когато дойде подходящият момент, да им предложиш да работят с теб.
Така правенето на нетуъркинг се превръща в създаване на взаимоотношения – което е и най-силният инструмент, за да продаваш. Защото хората купуват от хора, които вече познават и на които вече са се доверили.
Твоята задача сега е да промениш отношението и подхода си за нетуъркинг.
Набележи си места, които да посещаваш – там, където идеалните ти клиенти и партньори се събират. И посещавай тези места редовно. С една единствена цел: създаването на взаимоотношения. Ще видиш как това ще ти даде последователен и бърз ръст на бизнеса чрез партньорствата и клиентите, които ще намериш.