В началото на всеки бизнес собственикът прави почти всичко сам…. или дори напълно всичко. И това е нормално.
След като бизнесът ти напредне обаче, се стига до момент когато все повече се претрупваш с работа. Нещо повече,
колкото по-успешен ставаш, толкова повече задачи ти се трупат.
И толкова по-малко време остава за важните, стратегически неща.
Вероятно ти е позната концепцията за четири измерения на времето. Според мен, първият който я популяризира, е Стивън Кови (авторът на „7-те навика на високоефективните хора), но можеш да я срещнеш и при много други автори и лектори по личностно развитие.
Най-общо, тези 4 измерения се отнасят до нещата, които са от една страна спешни или неспешни и от друга – важни или неважни. Над 95% от собствениците и мениджърите на бизнес са толкова фокусирани върху нещата, които са спешни (независимо дали те са важни или неважни), че не им остава време да се фокусират върху важните, но неспешни неща.
Какви са последиците обаче, ако имаш такъв реактивен режим на работа?
Тогава, когато започнеш да правиш всичко и да отговаряш за всичко и да координираш всичко, не остава време, в което да работиш върху бизнеса. Ако се замислим, повечето хора работят във бизнеса, но всеки собственик на малък и среден бизнес има нужда да работи върху това да изгражда нови системи, които ще му донесат повече бизнес в бъдеще. Тези системи (маркетингови стратегии за привличане на нови клиенти, подход за последваща комуникация с клиентите, система за взимане на препоръки и т.н.) може да не са спешни да ги направиш точно в този момент, но ако ги направиш, бизнесът ти се премества на съвсем ново ниво.
И въпросът сега е:
как да освободим време, за да работим не само върху оперативните неща, но и проактивно върху бизнеса си?
Първото решение е сравнително просто: да делегираме всички дейности, които биха могли да се свършат и от някой друг. Това изглежда лесно да се каже, но не толкова лесно да се приложи.
Какво е вероятно да се случи, ако се опиташ да делегираш твои задачи на други хора?
От собствен опит знам как човек си внушава, че повечето неща, които прави, не може да прехвърли на друг, защото той ги прави най-добре. Или рискът е да убедиш сам себе си, че не можеш да си позволиш да наемаш допълнителен човек…. нали знаеш, факторът пари…. „Не мога да си позволя да плащам още една заплата“….
В действителност всеки от нас може да бъде най-добър в едно, две или три неща.
И ако например ти си най-добър в това да привличаш клиенти за бизнеса си, то правилно е да прехвърлиш всичко друго на други хора. И логично е дейностите, които носят малко пари, да можеш да ги прехвърлиш на други хора без това да ти тежи финансово на теб… Защото (ето това пропускаме когато казваме „не мога да си го позволя“) в освободеното време ти ще можеш да се фокусираш върху нещата, в които си най-добър и които вероятно носят и най-много пари на фирмата.
Предлагам ти
три начални стъпки за това как да подходиш, за да делегираш успешно и да си освободиш време:
- Направи списък на всичко, което правиш в един типичен ден (или една типична седмица).
- Прецени веднага кои от тези дейности можеш да прехвърлиш към текущите хора от екипа ти.
- Ако нямаш екип, защото ти си целият бизнес, или пък екипът ти е малък, оцени колко би ти струвало да наемеш човек, който да поеме всяка една от дейностите, с които се занимаваш (ще установиш, че всъщност не е толкова скъпо, колкото си мислиш). Започни да делегираш и да освобождаваш време да развиваш твоя бизнес и най-вече да развиваш маркетинга си така, че да привличаш повече идеални клиенти.
Задачата ти сега е да направиш списъка на тези дейности, които можеш да делегираш, и веднага да потърсиш решение за поне част от тях – на кого ще ги делегираш. Не бързай да казваш, че не можеш да си го позволиш….. Някои от тези дейности ще изискват по 2-3 часа на седмично…. и вероятно не е толкова невъзможно да наемеш някой на частично работно време (дори и да освободиш само 2 часа на седмица, помисли за това какво можеш да правиш с това време и как можеш да генерираш повече приход, отколкото ти струва да платиш на някого за тези 2 часа работа).
След като си освободиш време за стратегически важните неща и това започне да носи повече приходи на бизнеса ти, премини по-нататък, като делегираш и останалите неща от списъка, който си направил.
Това е само една от стратегиите, на които аз уча моите клиенти в индивидуалните и групови коучинг програми. Тези програми позволяват на моите клиенти да печелят повече пари, да привличат повече клиенти и да работят по-малко. Научи повече за тези програми на този линк.