Ако вече имаш успех в бизнеса,може би си един от онези предприемачи, които са удовлетворени от дохода си, но са претрупани с работа и нямат време за най-важните за тях неща: да прекарват време с близките хора, време за спорт, по-дълги ваканции.
Причината е, че бизнесът работи, но работи добре, само ако постоянно си ангажиран с него.
Това не е първоначалната идея на този, който стартира бизнес: напротив, почти всички предприемачи стартират бизнес, за да имат много свободно време. На практика обаче се получава точно обратното: колкото по-успешен ставаш, толкова повече си ангажиран.
Освен ефективното управление на времето, за което съм говорил и писал неведнъж, друг ключов момент е създаването на системи.
Създаването на системи, които да позволят бизнесът да се движи на автопилот –
дори тогава, когато теб те няма. Освен това системите са тези, които позволяват да правим нещата, които иначе или бихме пропуснали, или, ако не сме готови с тях, просто няма да направим.
За да започнеш да създаваш системи в бизнеса си,
започни да описваш всички дейности, които правиш в момента.
И като първа стъпка виж кои от тях можеш да делергираш или аутсорснеш към други хора. Като втора стъпка, започни да описваш точните процедури, с които се действа в съответната сфера.
Една от най-важните системи в бизнеса е тази за последващата комуникация с клиентите.
Ако сме планирали да комуникираме всяка седмица или всеки месец с текущите си клиенти като им изпращаме нещо полезно (като съдържание и стойност) или малък подарък, или нова оферта специално за тях, или да ги поканим на събитие или на обяд/вечеря, то всички тези неща е малко вероятно да се случат, ако предварително не са разписани и няма система, която да ги прави поне частично автоматични. Просто в момента в който видим в графика си, че предстои да изпратим писмо до клиентите си с определено съдържание и това писмо не е готово, малко вероятно е да го създадем на момента. По-вероятно е да отложим това писмо и може би дори да не го изпратим. Една система за последваща комуникация, в която всяка стъпка е описана, би дала много по-добри резултати, отколкото ако правим някои неща тогава, когато просто се сетим (или някой от нашите търговци се сети).
Какви системи още са ни необходими? –
система за обучение на екипа ни, така че той да бъде трениран постоянно за най-ключовите действия; система за това как се свързваме с клиента, как протича срещата, как се справяме с възраженията; маркетингови системи за това как достигаме до потенциалните клиенти. След маркетингово-търговската част, идват системите за изпълнение, счетоводната система и т.н. според типа на бизнеса на всеки. Освен че всяка една ключова стъпка трябва да бъде добре описана (документирана), е важно да се използват и съвременните технологии, за да се автоматизират всичко, което е възможно. Крайната цел е
автоматизация и делегиране,
които да позволят бизнесът ти работи на пълни обороти дори и когато си във ваканция: например да си на почивка в Испания с приятелката си (или приятеля си) и през това време да върви автоматична маркетингова кампания, която ти води нови клиенти.
Това е само една от стратегиите, на които аз уча моите клиенти в индивидуалните и групови коучинг програми. Тези програми позволяват на моите клиенти да печелят повече пари, да привличат повече клиенти и да работят по-малко. Научи повече за тези програми на този линк.