Знаеш ли и можеш ли ясно да комуникираш с какво си по-добър от своите конкуренти?
Запитай се: ако мой потенциален клиент погледне в каталог (онлайн или офлайн) на 100 бизнеса, които правят едно и също, има ли причини да избере точно мен?
В текущата ситуация на икономическа криза (която ще продължи и през следващите месеци и може би дори, години) отличаването от конкурентите ти става още по-важно. При свиващ се пазар твоят бизнес може да не пострада, ако ти ясно се отличаваш от останалите: така, ще можеш да взимаш все по-голям дял от пазара и да вървиш напред, въпреки че пазарът като цяло се свива.
В същото време, много бизнес собственици допускат грешката да не формулират послания, които ясно ги отличават от техните конкуренти. И като резултат те не се отличават и тогава решението на клиента е като решението, когато купува стока: гледа цената и …. общо взето нищо друго.
Помисли си сега, че ясно се отличаваш от твоите конкуренти….
На първо място, това ще ти позволи правилно да се позиционираш на пазара и да обучаваш клиентите си на критериите, по които те трябва да вземат решение да купят: критерии, които да водят до това ти да си първият избор за тях.
На второ място това ще ти позволи лесно да продаваш: ти и твоите търговци ще могат ясно да комуникират ползите за клиентите – и то такива ползи, които не могат да получат, ако работят с твоите конкуренти.
Какво да направиш, за да се отличиш от конкурентите си?
Първо, виж кое е това, с което и към момента клиентите ти би следвало да изберат теб вместо твоя конкурент.
Може да си мислиш, че нямаш много предимства, но ако се замислиш по-дълбоко, е вероятно да откриеш, че имаш много преимущества пред конкурентите си – които просто не си дефинирал ясно досега. Ако разполагаш с екип, събери екипа си и направете мисловна атака за 60 минути на тема „С какво нашите продукти или услуги са по-добри от тези на конкурентите ни?“. Ще бъдеш изненадан колко много предимства ще откриеш.
На второ място стои въпросът как да добавиш още предимства, заради които потенциалният клиент да избере теб вместо твоя конкурент.
Помисли какво можеш да добавиш допълнително към това, което продаваш. Добави неща, които конкурентите ти не предлагат: допълнителна услуга, допълнителна консултация или обучение… Или добави допълнителни ползи: безплатен анализ преди доставката на услугата или продукта или безплатен анализ след доставката и т.н, по-голяма гаранция или нещо друго. Помисли кое е това, което можеш да добавиш, което няма да ти струва много време и пари, но което ще те позиционира по по-различен начин и ще ти позволи дори да искаш по-висока цена за това, което предлагаш.
И на трето място помисли как ясно да кажеш какво не си.
Кажи кои са нещата, които другите предлагат, а ти целенасочено не правиш, защото не искаш да си такъв. Например, ако учиш другите как да печелят повече пари, можеш ясно да кажеш, че за разлика от други, които обещават да ти покажат как да забогатееш за една нощ, ти не правиш това…. защото не вярваш, че това работи дългосрочно. И веднага след това, разбира се, кажи какъв е твоят подход вместо тези стандартни неща, които другите предлагат и обещават.
Твоята задача
Твоята задача сега е да намериш поне 5 предимства, които ти имаш и които твоите конкуренти нямат. Кои са тези неща, с които ти ще се отличиш и с които би бил избор №1 за клиентите ти? Дефинирай ги и веднага ги вкарай в комуникацията ти с клиенти и потенциални клиенти… И виж до какво ще доведе това.
Това е само една от стратегиите, на които аз уча моите клиенти в индивидуалните и групови коучинг програми. Тези програми им позволяват да печелят повече пари, повече клиенти и да работят по-малко. Научи повече за тези програми тук.