kak-da-natochvash-sekirata-header

Как да наточваш секирата?

Александър НиколовБлог, Фокус и продуктивност

Как да наточваш секирата

Като предприемач и бизнес собственик сигурно вече знаеш за един от принципите на високоефективните хора, дефинирани от Стивън Кови:

да наточваш секирата.

Какво означава това?

Това означава да отделяш време да се зареждаш с енергия и да усъвършенстваш уменията си, за да бъдеш по-успешен във всичко, което правиш след това. Като в примера на Стивън Кови за човек, който сече дърво: ако цял ден без да спираш сечеш дървото (защото не можеш да си позволиш почивка), може и да не успееш да го отсечеш. Ако вместо това, обаче, отделяш време за почивка и да наточваш секирата си (така че тя да е по-остра), ще се справиш значително по-бързо.

Точно това трябва да правиш и в твоя бизнес: да имаш време за релакс, възстановяване и възобновяване и в същото време – да се зареждаш с нови умения и да надграждаш уменията, които вече имаш.

И всичко тръгва от това да предвидиш време да наточиш секирата. И това е и причината, поради която аз често обичам да казвам, че ваканцията е всъщност стратегия за бизнес растеж. Обърни внимание и истински разбери последното изречение…. Защото, когато го разбереш, всичко в бизнеса ти се променя.

Къде е предизвикателството?

Основната трудност да отделим такова време за „наточване на секирата“ е, че на пръв поглед изглежда, че трябва да си почиваме или да се зареждаме физически, емоционално, умствено или духовно, докато ни чакат куп несвършени дела. Много бизнес собственици казват: „не мога да си позволя да отделя време за това, докато нямам достатъчно приходи / докато не свърша цялата тази спешна работа, която имам“.

Защо обаче е важно да намериш време да се заредиш?

Защото мисленето от позицията „нямам време“ и „не мога да си позволя да отделя време за това“ е мислене от обстоятелствата в живота ти, което води единствено до това тези обстоятелства да продължават да се повтарят отново и отново, и отново. Защото ако не промениш нищо, няма как да очакваш нещата да бъдат по-различни.

Същата е и причината, поради която на човека, който сече дърво, му е нужна почивка. Трябва ти време, в което да се заредиш физически, така че да имаш повече енергия после и да работиш по-продуктивно, да взимаш трудните решения и да не отлагаш. Всичко това изисква много енергия. Освен физическа, на теб ти трябва и емоционална енергия – а тя идва като се освобождаваш от стреса и прекарваш време с приятели и любими хора. Имаш нужда и от време, в което да научиш нови неща и да премислиш нещата в бизнеса си от нов ъгъл. За да уловиш възможности, които иначе, докато си заровен в работа, няма да видиш.

Как можеш да направиш всичко това на практика?

Колкото и работа да имаш и колкото и да е трудно да се изключваш от бизнеса, трябва да създадеш ясни правила за това кога и как релаксираш.

Преди 8-10 години аз стартирах с това правило: независимо колко работа има, един ден от седмицата да не правя нищо свързано с бизнеса. Този ден бе време за физическо зареждане, време за преживявания със семейството и почивка на мозъка. С това откъсване от бизнеса, освен че се зареждах с физическа и емоционална енергия, аз можех да погледна на следващия ден и с нови идеи за нещата, които правя и развивам.

Постепенно надграждах над този ден и сега работя само в 4 дни от седмицата. И това всъщност води до много по-силни резултати в бизнеса ми. Звучи парадоксално, но това е нещото, което се случва, когато „наточваме секирата“. И сега виждаш отново защо почивката всъщност е стратегия за ръст на бизнес.

И освен изключване от работа за 1-2 дни в седмицата, е необходимо да имаме периоди и в които правим по-голямо откъсване от бизнеса. Т.е. по-големи ваканции. Но ваканции, в които изобщо не мислим за бизнеса, не проверяваме непрекъснато служителите си и не се интересуваме какви проблеми има в момента. Не отговаряме на телефона и не си проверяваме съобщенията във Facebook и имейла. След една такава седмица ще се върнеш много по-мотивиран, вдъхновен и решителен да направиш нещата, които може би преди това не си се решавал да направиш. И най-важното: ще стигнеш и до нови идеи, които да приложиш.

Твоята задача сега е да набележиш две неща:

  1. В кой ден от седмицата напълно ще се откъснеш от бизнеса си и няма да работиш нищо свързано с него? Този ден може да е фиксиран (например всяка неделя), а може и да е плаващ всяка седмица, но направи така, че да си сигурен, че го има. Ако вече имаш такъв ден, помисли да ги направиш два.
  2. На какъв период от време ще правиш по-големи откъсвания от бизнеса си – дву- или три-дневни уикенди и по-големи ваканции? И спри да се притесняваш, че през това време бизнесът ти ще погине и затова не можеш да го оставиш. Винаги, когато имаш такива притеснения, извиквай в главата си примера за секача на дърво и наточването на секирата. Защото този пример не е проста метафора и колкото и твоята ситуация да е различна, правилата са същите.

 

Търсиш ли още работещи стратегии за достигане до повече клиенти и ръст на бизнеса?

Коментирай чрез твоя FB профил