Един от най-големите проблеми на всички бизнес собственици е свързан с намирането и задържането на правилните хора в екипа им.
Ако ти работиш с най-готините и най-ефективните хора на света, това е чудесно и те поздравявам.
Ако обаче си в ситуация, в която по-скоро хората ти не действат или ти не можеш да разчиташ на тях, вярвам, че тази статия ще ти е полезна.
Да се обградиш с правилните хора е ключово за твоя бизнес растеж. Всъщност най-бързо ще можеш да растеш, ако работиш с хора, които са по-добри от теб в много посоки. Това ще кара и теб да се развиваш и да ставаш все по-добър.
Какво е важно да знаеш, когато наемаш хора?
На първо място, не прави компромиси.
Това е най-важната и работеща стратегия. Наемай само силни хора – хора, които ще бъдат лидери… Много често обаче собствениците на бизнес наемат хора, които не са подходящи за работата или нямат желаните от тях ценности… просто защото нямат друг избор. Не прави тази грешка – да наемеш някого само за да „запълниш дупката“ няма да ти помогне истински да движиш бизнеса си напред.
Според мен е важно винаги да търсиш лидери: както за мениджърски и търговски позции, така и за бек-офис или секретарски дейности. Не се задоволявай с посредствени хора. Ако не можеш да си позволиш качествени хора, то няма да можеш да си позволиш да имаш и качествени резултати. Опитът ми показва, че веднага щом имаш колебание, че някой не си е на мястото, трябва да се освободиш от него. Шест месеца по-късно може да си много по-убеден, че той не си е на мястото, но освобождаването от този човек става много по-трудно (заради психологическото обвързване с факта, че ти вече си инвестирал огромни средства и време да го въвеждаш в работата).
На второ място, опитай се да включиш в екипа си хора, които допълват твоите силни страни и които взаимно се допълват помежду си.
Така целият ти екип ще стане силен. И най-важното, екипът ти ще е балансиран откъм силни страни на хората в него.
И на трето място, селектирай хората си според психологическия профил, който ти е нужен.
Не всеки е подходящ за всяка работа. Един тип хора са подходящи за работа с клиенти, съвсем друг е профилът на хора, от които искаш да продават, а тотално различен – на хора, от които очакваш да спазват планове и графици.
При всички случаи търси хора с голям вътрешен стремеж да успяват и да се развиват – независимо какво правят.
За да разпознаеш това качество, на интервюто за работа не задавай стандартните въпроси, а предизвиквай човека, задавай въпроси, от които да разбереш как тя или той са се справяли в трудни ситуации в миналото. И наемай хора, които и в момента търсят начини да се развиват личностно (само бъди внимателен и уточнявай нещата: някои от хората, които са ми казвали, че „да, разбира се, че работя върху личностното си развитие като чета книги“, впоследствие се е оказвало, че те има предвид четенето на художествена литература – просто те това разбират под личностно развитие).
Задържане на хората в екипа
След като наемеш силни хора в екипа си, много важно е да можеш да ги задържиш. Освен с атрактивна система за заплащане (помисли как можеш да дадеш възможност на хората ти да печелят големи пари, когато и ти печелиш), ти трябва да им помагаш да се развиват и да израстват (не само във фирмата ти, но и като личностни умения и конкретни професионални умения). Изследванията показват, че парите са краткосрочно мотивиращ фактор, който задържа хората. Екипът, възможностите за развитие и усвояването на нови умения са много по-важни фактори, които задържат хората в дългосрочен хоризонт.
В моите коучинг програми клиентите ми научават стратегии да печелят повече пари, да привличат повече клиенти и да работят по-малко. Научи повече за тези програми тук.