Три ключа за ефективна презентация

golden eggАко вече четеш тази статия, най-вероятно няма защо да те убеждавам колко силен инструмент са публичните презентации: било то на живо или онлайн под формата на уебинари. Презентациите са инструмент, с който можеш да стигнеш едновременно до много потенциални клиенти, на които да представиш твоя продукт или услуга. Или, ако искаш да въздействаш на хората си – да достигнеш бързо до целия си екип само с една среща.

Въпросът, който сигурно си задаваш, е: какво ти трябва, за да направиш ефективна презентация – такава, която продава това, което искаш да продадеш, или по-общо – убеждава аудиторията да вземе решение и да действа. За мен всяко убеждаване е вид продажба, затова си позволявам да говоря за „продажба от презентацията“ независимо дали директно продаваш продукт/услуга или представяш идея, за която искаш да мотивираш останалите.

Много хора говорят добре пред публика, но освен да говориш добре е важно също дали постигаш целите си. А целта ти трябва да е първо да накараш другите да те слушат и второ – да предприемат действие след края на презентацията ти.

И за да постигнеш тези две цели, най-важно е да спазиш три основни неща. При това, за да постигнеш резултат, трябва наистина тези три ключа да са налични едновременно – ако дори само единият липсва, няма да успееш да отвориш вратата, т.е. ако не спазиш едно от тези ключови неща, може хората да ти се радват и да говорят, че си добър презентатор, но вероятно няма да предприемат действие.

Без да влизам в детайли във всяко едно нещо, ето на кои три ключа е важно да обръщаш внимание всеки път когато говориш пред хора:

Ключ №1: Правилна структура.
Структурата се отнася до това какви елементи да включиш в презентациятаси и в каква последователност да бъдат те, за да продадеш идеята или продукта си на другите. Презентацията ти трябва да следва определена логика, която накрая завършва с призив за действие (много хора въобще пропускат този елемент). И за да бъде ефективен и призивът за действие, е важно да изградиш и неустоима оферта за действие. Тази оферта също трябва да съдържа правилните елементи и в правилната последователност.

Ключ №2: Правилен език.
За да въздействаш и да накараш хората да те слушат, трябва да използваш точно определени думи, които увеличават желанието на хората и ги подтикват да предприемат действие. И то да предприемат действие веднага. Когато създаваш твоята неустоима оферта, тя трябва също да съдържа въздействащи думи и фрази – иначе вероятно няма да имаш успех.

Ключ №3: Правилно поведение
Много важни за въздействието ти са уменията да „говориш“ невербално: с езика на тялото и с качествата на гласа си – така, че да ангажираш тези, които те слушат. Над 90% от комуникацията е невербална. И затова как говориш е толкова важно, когато убеждаваш другите. Не подценявай това. Стивън Кови дори казва: „Подготви твоя ум и твоето сърце преди да подготвиш речта си. Какво ще кажем е по-малко важно от това как го казваме.“

Погледни в кои от горните три ключови компонента за успешнапрезентация имаш какво да подобриш. И предприеми веднага стъпка в едно от тези ключови неща. И се тренирай да станеш по-добър в него.

И не забравяй да коментираш. Пиши във формата по-долу какви трудности срещаш, когато презентираш, и кои са тези неща, които е добре да подобриш.

Коментирай чрез твоя FB профил