Обичаш ли да правиш маркетинг и продажби за привличане на клиенти?

client attractionПривличането на клиенти е решаващо за оцеляването и ръста на всеки бизнес. Не знам как е за теб, но повечето хора не обичат да правят маркетинг и да продават. И причините за това са най-различни.

Много хора не са учили никога маркетинг и затова не го разбират. Други са учили маркетинга, който се преподава в университетите, пробвали са го и не са имали резултат. По отношение на продажбите пък повечето хора имат страх от отхвърляне, притеснение, че притискат другите и не си вярват, че могат да успеят. Резултатът е, че те не правят нищо за привличане на клиенти и чакат клиентите сами да дойдат при тях.

Ще бъда честен, аз до преди няколко години не просто не обичах маркетинга и продажбите, но изпитвах неудоволствие да се занимавам с тях. Струваше ми се, че това не е за мен, че е трудно и че аз не съм типът човек, който може да прави маркетинг или директно да продава (въпреки добрите ми презентационни умения). Исках някой друг да го прави, ако може и да привлича клиенти, а аз да се изявявам само като експерт – да работя с клиенти, които вече са дошли при мен.

Реалността обаче е такава, че с такъв подход, в който целенасочено не работиш за привличане на клиенти, много скоро оставаш без клиенти и така лишаваш бизнеса си от развитие, себе си от доходи и много хора от това, с което можеш да им им бъдеш полезен.

Когато разбрах последното, ми стана ясно, че трябва да правя маркетинг запривличане на клиенти. Отношението ми към маркетинга и продажбите обаче се промени едва след като усвоих работещи стратегии за привличане на клиенти. След като инвестирах десетки хиляди лева и хиляди часове, за да изучавам опита на топ-изпълнителите в света и хората, които са изградили мултимилионни бизнеси, научих подходи, които дават резултати, и с това и моята нагласа да правя маркетинг и продажби се промени.

Днес нямам съмнения, че ако не правиш маркетинг и не се срещаш с потенциални клиенти, няма как да постигнеш ръст на бизнеса си. Нещо повече, неминуемо ще дойде момент, в който просто няма да има на кого да предлагаш продуктите или услугите си, ако не правиш нищо запривличане на клиенти.

Помисли какво е твоето отношение към маркетинга и продажбите? Имаш ли съпротиви към тези дейности, без които не можеш да привличаш клиенти? Ако имаш вътрешни съпротиви, запитай се, от какво са породени: от това, че не знаеш стратегиите, които постигат резултати, от страх, че нещата няма да се получат, от страх да не те отхвърлят, или от разбирането, че и без маркетинг бизнесът ти може се развива?

Твоята задача сега е да отговориш честно на тези въпроси и да видиш дали тези убеждения, които си имал досега, те водят напред или те дърпат назад. Какъв ще е крайният резултат за бизнеса ти, ако продължиш да не правиш продажби и нямаш канали, чрез които да привличаш клиенти и то – постоянно?

И ако трябва да промениш отношението си към маркетинга, може би е време да го направиш. Какви са новите убеждения, с които трябва да формираш нагласата си към маркетинга и продажбите като единствено средство за привличане на клиенти? Помисли с какви действия ще утвърдиш тези нови убеждения в себе си. И коментирай по-долу какво е твоето отношение към това да правиш маркетинг и да продаваш.

Коментирай чрез твоя FB профил