Три стъпки да преодолеем навика да отлагаме

ОтлаганеОт работата ми със стотици бизнес собственици съм се убедил, че едно от предизвикателствата, което стои пред почти всеки, е отлагането на важните задачи. Може би 95% от хората признават, че не могат да се справят с отлагането…. а някои клиенти са ми споделяли, че „са особено добри в това [да отлагат]”.

Какви неща отлагаме обикновено? – Отлагаме решения, които ни е трудно да вземем, отлагаме нещата, за които още не сме притиснати от срок, отлагаме и нещата, от които се страхуваме по някакъв начин (например не знаем откъде да започнем, или пък е някой разговор, който очакваме да бъде труден или неприятен). Най-общо казано, когато отлагаме ние асоциираме повече болка към това да направим нещото отколкото, ако отложим.

Какви са последиците обаче в дългосрочен период? Ако проектът има краен срок, накрая изпадаме под стрес, когато трябва да го свършим за кратко време, и обикновено не го правим много качествено. Трудното решение така или иначе се налага да бъде взето в един момент, а междувременно ситуацията може още да се е влошила. А това, че не сме провели даден разговор или не сме започнали някоя дейност, има сериозни негативни последици върху бизнеса си или върху нас самите (върху здравето ни, върху взаимоотношенията ни, върху емоциите ни).

Какво е решението на този проблем? – Умението да действаш е като да развиваш определен мускул от тялото. Колкото повече го правиш, толкова по-добър ставаш. Затова трябва да намериш начин всеки път, когато искаш да отложиш нещо, въпреки всичко да действаш. Ето една проста система от три стъпки, която е помагала много на мен и на мои клиенти – в това да преодолеем вредния навик да отлагаме важните неща.

  1. Всеки път, когато искаш да отложиш нещо, помисли за дългосрочните последици, ако продължиш да отлагаш, и си ги представи все едно се случват сега.
  2. Помисли и за позитивните последици, които ще имаш, ако действаш сега. С други думи, направи така, че да създадеш повече удоволствие и по-малко болка за теб, ако действаш сега, в сравнение с болката, ако не действаш.
  3. И накрая, промени ритуалите си. Открий какъв ритуал имаш, когато отлагаш: какво си казваш, какво си мислиш, как оправдаваш отлагането, каква е физиологията ти. И се тренирай всеки път, когато искаш да отложиш, да промениш физиологията си, да си казваш нещо различно (например „ще го направя“) и т.н.

Колкото повече се тренираш да не отлагаш, толкова по-добър ще ставаш в действията си. Аз лично вярвам, че дори с малките неща ние даваме сигнали към мозъка какъв човек сме: който отлага или който действа. Затова и винаги препоръчвам на всички, с които съм работил, да подават позитивни сигнали към мозъка си още със ставането всяка сутрин: като стават веднага след първото позвъняване (пък ако искаш да спиш повече, винаги може да настроиш алармата си за по-късно). Така ясно казваш на мозъка, че ти действаш и ако го правиш последователно, това ще те прави по-дисциплиниран и за останалите важни задачи през деня ти.

Това е само една от стратегиите, на които аз уча моите клиенти в индивидуалните и групови коучинг програми. Тези програми позволяват на моите клиенти да печелят повече пари, да привличат повече клиенти и да работят по-малко. Научи повече за тези програми на тази страничка.

Коментирай чрез твоя FB профил