Научи се да делегираш, за да си по-ефективен

delegatingВ началото на всеки бизнес, а и след като той навлезе във фазата на растеж, се стига до момент, когато човекът, който движи бизнеса, се претрупва с работа. Нещо повече, колкото по-успешен ставаш, толкова повече задачи ти се трупат. И толкова по-малко време остава за важните, стратегически неща.

Стивън Кови ни учи, че има четири измерения на времето. Най-общо те се отнасят до нещата, които са спешни или неспешни и важни или неважни. Над 95% от собствениците и мениджърите на бизнес са толкова фокусирани върху нещата, които са спешни (независимо дали те са важни или неважни), че не им остава време да се фокусират върху важните, но неспешни неща. Какво се случва тогава обаче: като започнеш да правиш всичко и да отговаряш за всичко и да координираш всичко, не остава време, в което да работиш върху бизнеса. Ако се замислим, повечето хора работят във бизнеса, но всеки мениджър или собственик на малък и среден бизнес има нужда да работи върху това да изгражда нови системи, които ще му донесат повече бизнес в бъдеще. Тези системи (маркетингови стратегии за привличане на нови клиенти, подход за последваща комуникация с клиентите, система за взимане на препоръки и т.н.) може да не са спешни да ги направиш точно в този момент, но ако ги направиш, бизнесът ти се премества на съвсем ново ниво.

И сега въпросът ми днес е: как да освободим време за да работим и проактивно върху бизнеса си? Първото решение е сравнително просто: да делегираме всички дейности, които биха могли да се свършат и от някой друг. Това изглежда лесно да се каже, но не толкова лесно да се приложи.

Какво е вероятно да се случи, ако се опиташ да делегираш твои задачи на други хора? От собствен опит знам как човек си внушава, че повечето неща, които прави, не може да прехвърли на друг, защото той ги прави най-добре. Или рискът е да убедиш сам себе си, че не можеш да си позволиш да наемаш допълнителен човек.

В действителност всеки от нас може да бъде най-добър в едно, две или три неща. И ако например ти си най-добър в това да привличаш клиенти за бизнеса си, то правилно е да прехвърлиш всичко друго на други хора. И логично е дейностите, които носят малко пари, да можеш да ги прехвърлиш на други хора без това да ти тежи финансово на теб… Защото в освободеното време ти ще можеш да се фокусираш върху нещата, в които си най-добър и които вероятно носят и най-много пари на фирмата.

Ето няколко съвета за това как да подходиш, за да делегираш:

  • Направи списък на всичко, което правиш в един типичен ден (или една типична седмица).
  • Прецени веднага кои от тези дейности можеш да прехвърлиш към текущите хора от екипа ти.
  • Ако нямаш, екип защото ти си целият бизнес, или пък екипът ти е малък, оцени колко би ти струвало да наемеш човек, който да поеме всяка една от дейностите, с които се занимаваш (ще установиш, че всъщност не е толкова скъпо, колкото си мислиш). Започни да делегираш и да освобождаваш време да развиваш твоя бизнес и най-вече да развиваш маркетинга си така, че да привличаш повече идеални клиенти.

Задачата ти сега е да направиш списъка на тези дейности, които можеш да делегираш, и веднага да потърсиш решение за поне част от тях – на кого ще ги делегираш. След като си освободиш време за стратегически важните неща и това започне да носи повече приходи на бизнеса ти, премини по-нататък, като делегираш и останалите неща от списъка, който си направил.

Това е само една от стратегиите, на които аз уча моите клиенти в индивидуалните и групови коучинг програми. Тези програми позволяват на моите клиенти да печелят повече пари, да привличат повече клиенти и да работят по-малко. Научи повече за тези програми на този линк.

Коментирай чрез твоя FB профил